Embracer Group sebelum ini telah mengumumkan yang mereka telah mencapai persetujuan dengan Square Enix untuk mendapatkan beberapa studio dan juga IP mereka di dalam transaksi bernilai $300 juta, antara yang terlibat adalah Eidos, Crystal Dynamics, dan Square Enix Montreal dan IP seperti Tomb Raider, Deus Ex, Thief, dan pelbagai lagi.

Di dalam kenyataan berasingan yang dikeluarkan oleh Square Enix, mereka mengatakan tujuan perjualan ini adalah untuk membantu Square Enix mengembangkan lagi pelaburan mereka di dalam cabang yang berlainan antaranya adalah rantaian blok, AI dan awan.

Presiden Square Enix, Yosuke Matsuda pada awal tahun ini telah mengumumkan yang mereka ingin hadir dengan ekosistem permainan terpencar (decentralized gaming) yang antaranya akan melibatkan rantaian blok. Selain itu, pada tahun 2019 beliau juga mengatakan yang Servis Penstriman Dan Langganan Adalah Masa Depan Untuk Industri Permainan Video.

Selain itu, Square Enix juga mengatakan yang penjualan ini akan menjadikan operasi Square Enix di luar negara dan Jepun lebih tersusun dan mengatakan yang mereka akan masih lagi menerbitkan permainan di Just Cause, Outriders dan Life is Strange.

Sohor Kini