Disney+ adalah platform utama dan rasmi di mana siri TV Marvel Studios disiarkan. Semua siri TV ini akan berkait rapat dengan filem-filem dalam dunia MCU. Selain itu, bajet yang digunakan, CGI, aksi dan lain-lain akan setaraf dengan filem. Ini adalah berbeza dengan siri TV seperti Agents of S.H.I.E.L.D daripada ABC Studios, atau siri-siri TV Marvel x Netflix Deadpool, Iron First dan lain-lain yang mempunyai bajet dan proses penggambaran dengan bajet yang lebih terhad.

Baru-baru ini, Marvel Studios telah hadir dengan video di sebalik tabir – di mana mereka memperlihatkan bagaimana CGI, grafik dan visual pada watak Falcon lakonan Anthony Mackie dilakukan. Lebih-lebih lagi pada cara beliau terbang dengan sut yang digunakan. Menurut Eric Leven, selaku penasihat VFX siri TV The Falcon and the Winter Soldier, pengarah Kari Skogland mahukan Falcon terbang dengan gaya tersendiri – berbeza dengan watak lain seperti Iron Man.

Iron Man menggunakan konsep seakan jet, manakala Falcon menggunakan gaya seakan seorang pilot menggunakan sut kepak (wingsuit). “Fizik” dan graviti adalah berbeza. Secara tidak langsung, CGI pada watak Falcon adalah khusus untuk beliau sendiri. Untuk nampakkan aksi terbang beliau kelihatan lebih realistik, kamera aksi digunakan di hadapan wajah Anthony Mackie dan juga pada prop di kepak. Kemudian reja filem wajah sebenar pelakon digabungkan kepada bahan visual yang telah dihasilkan.

Beberapa babak terbang, seperti pada awal episod – mereka menggunakan pelagak ngeri dan para profesional untuk terjun daripada jet secara betul-betul. Ada juga adegan, seperti Falcon lompat ke sebuah jet – mereka menggunakan set penggambaran di lapangan terbang sebenar dan juga merakam jet yang sebenar.

The Falcon and the Winter Solider telah pun tamat disiarkan. Kelak di Disney+, giliran siri TV Loki pula akan disiarkan – pada 9 Jun. Anda boleh saksikan di Malaysia, akhirnya secara rasmi melalui platform Disney+ Hotstar.

Sohor Kini