Metacritic telah berkongsi senarai penerbit permainan terbaik berdasarkan skor yang diterima untuk permainan-permainan mereka sepanjang tahun 2021. Studio yang mendapat tempat pertama adalah Microsoft ataupun Xbox Game Studios yang menerima 87.4% skor purata untuk 10 permainan mereka yang dikeluarkan pada tahun lepas.

Empat permainan utama mereka adalah Forza Horizon 5, Psychonauts 2 dan Microsoft Flight Simulator yang mencatat skor melebihi 90, manakala Halo Infinite mencatat skor 87. Menurut Metacritic, ini adalah pertama kali satu studio mencatat skor purata melebihi 85 untuk setahun.

Di tempat kedua adalah Sony yang juga mempunyai tahun yang baik pada tahun lepas, mereka mencatat skor purata 81.3% daripada 11 permainan yang dilancarkan. Walaupun mempunyai banyak permainan yang baik, akan tetapi Sony tidak mempunyai satu pun permainan yang mencatat skor melebihi 90 dengan Ratchet & Clank: Rift Apart mencatat 88, Ghost of Tsushima Director’s Cut 87 dan Death Stranding Director’s Cut menedapat skor 85.

Di tempat-tempat seterusnya adalah Humble Games, Activision Blizzard, Bethesda Softworks, dan Capcom. Anda boleh lihat senarai penuh di pautan ini.

Sohor Kini